Colinde şi numai colinde! Zig Heil!

Mă aflam eu, gură cască, în dimineaţa asta prin centrul Timişoarei, căsuţele de lemn, fum, mult fum, mici, cîrnaţi, kurtoscolacs si alte plăcinte, vin fiert cu scorţişoară, cadouri, obiecte din ceramică, brazi din plastic, muzici de tot felul, cărţi într-un loc.

Dau nas în nas, la un moment dat, cu un fost profesor de la Facultatea de Mecanică, profesor care s-a chinuit vreme de un an a mă învăţa despre Rezistenţa Materialelor şi cum reacţionează ele. Ca de obicei, în ultimii 20 de ani de cînd am absolvit şi ne întîlnim, Săru-mîna, Bună ziua dom’ Profesor, Ce mai faceţi?, Eu bine, Dumneavoastră? Şaptezeci şi cinci de ani împliniţi… Uite m-am mutat, tot în Bălcescu locuiţi? Zic, Da. Îi povestesc despre a doua mea carte şi îmi amintesc că am nişte exemplare din Zodia la Căsuţa Literaturii şi a Artei, unul din standurile de printre cartofi prăjiţi şi şprot afumat, zic, Haideţi cu mine să vă dăruiesc un exemplar. Cu greu l-am convins să nu plătească pentru ea.

Ajungem noi în dreptul căsuţei din lemn, acolo, hopa!

Doi tovarăşi miliţieni, un el şi o ea, ori din aceia comunitari, că nu îmi este mie foarte clar cum stă treaba cu ei, el se răţoia zdravăn la băiatul care se ocupa de cărţile aflate spre vînzare. Am auzit doar un final de ameninţare, cum că îi va mai da o amendă şi mai şi! Îi spun profesorului meu, Dar ăştia aici s-au găsit a veni? La aceia cu cîrnaţii, nu! La care îmi răspunde. Păi nu, că aceia „cotizează”, ăştia săracii, din cărţi, nu au cum. Ne luăm rămas bun după ce i-am dat o carte pe care am îndrăznit a îi scrie puţine, prea puţine cuvinte de aleasă consideraţie, şi asta doar la insistenţele domniei sale.

Îl întreb pe băiatul de acolo, ce avea jumătate de oră să facă rost de contractul pentru spaţiul respectiv, ce se întîmplase, la care acesta îmi spune că miliţianul intenţiona a amenda căsuţa pentru că se auzea la micul CD player altceva decît colinde!!!… Păi, cum? întreb. Zice, Aşa spune el, că în contractul de închiriere a spaţiului (căsuţa de lemn, aţi reţinut?) stă specificat că nu e voie a asculta decît colinde. Zic, Şi tu ce asculţi? Păi… Jazz, sau muzică clasică. Dar prima dată cînd m-a ameninţat, chiar se cîntau colinde la mine…

Aha!

Am trei puncte, atît.

Unu. Există colinde transpuse pe Jazz. Ah, mă tem că în engleză!

Doi. Acum nu ştiu dacă la căsuţa cu pricina se asculta în primul moment al flagrantului, Jingle Bells dar şi de ar fi fost un Mon plus beau Noël cu Johnny Hallyday, tot prost pica.

Trei şi ultimul. Da’ tovarăşul miliţian, manele avem voie?

Nu fac eu trei paşi de la căsuţa literaturii că încep urechile a-mi vibra…. şi vibra…. gata să pocnească, dinspre Teatrul Naţional înspre Catedrală, o voioasă trupă de vreo douăzeci de flăcăi, unul mai bronzat ca celălalt, mărşăluia ca la 23 august şi băteau aceia cît îi ţineau puterile în tot atîtea tobe, de mintenaş toţi trecătorii şi cei opriţi pentru a muşca dintr-un mic ori un cîrnaţ scufundat în cel muştar, se puteau trezi cu timpanele sparte. Au trecut, nimeni nu avea grija lor…

M-am întors să îmi văd de drum spre Bălcescu.

Priveam în urma domnului profesor cum se îndepărta pe podul către Electro, în mînă ţinînd o pungă de hîrtie în care tocmai îşi cumpărase un sandwich de la o companie care vinde pui fripţi şi cartofi prăjiţi, à propos de costuri ca şi cum ar vinde o trotinetă Pegas, la preţul unui Mercedes.

 

Mă gîndesc să scot vechiul meu radio-casetofon din pivniţă şi să mă plimb mîine cu el pe umăr, aşa cum am văzut eu la noi la mare şi în filmele americăneşti, cu… nu, că Jingle Bells n-am, dar la volum maxim, Hell’s Bells…

~ par Mirella Tonenchi sur 21/12/2010.

Une Réponse to “Colinde şi numai colinde! Zig Heil!”

  1. […] Colinde şi numai colinde! Zig Heil! Tue Dec 21, 2010 2:15 am Mă aflam eu, gură cască, în dimineaţa asta prin centrul Timişoarei, căsuţele de lemn, fum, mult fum, mici, cîrnaţi, kurtoscolacs si alte plăcinte, vin fiert cu scorţişoară, cadouri, obiecte din ceramică, brazi din plastic, muzici de tot felul, cărţi într-un loc. Dau nas în nas, la un moment dat, cu un fost profesor de la […] […]

Laisser un commentaire

 
