TL, adică timbrul literar

 

     Am o problemă. Da, încă una… Mîine îmi ridic cele « n » sute de exemplare ale volumului meu publicat la o editură cu adevărat profesionistă, din Timişoara, Cosmopolitan Art, pe numele ei.  Nu asta e problema, asta e victoria, însă circulă zvonuri cum că dacă vreau a îmi vinde cartea, trebuie să plătesc o taxă, Timbru Literar se cheamă şi musai să fie aplicată ca procent reprezentînd 2% din preţul de vânzare a cărţii şi care se adaugă acestui preţ! Acum asta nu ar fi ceva grav, fac calculul invers, aritmetică elementară şi obţin o sumă rotundă pentru cei care chiar vor fi curioşi să îmi cumpere cartea.  Însă… cine plăteşte acest TL? Şi cui? Şi de ce?

     Legea nr. 35/1994, republicata 2008, privind timbrul literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii si de divertisment, zice că:

     « Art 1. Cele 8 categorii de timbre ce formeaza obiectul prezentei legi se stabilesc astfel:
(1) a) timbrul literar, in valoare de 2% din pretul de vânzare a unei carti si care se adauga acestui pret;
(2) Timbrul literar se aplica pentru fiecare exemplar din cartile beletristice vândute prin unitatile de orice fel, editate sau nu in România. »

     Făceam, zilele trecute, o întrebare unui librar, a propos de chestiunea aceasta, la care mi se spune, Ah, dar editura trebuie să plătească TL-ul.  Acum vin eu şi întreb, păi dacă dau spre vînzare cartea în… 7 librării, să zicem, cu 7 preţuri diferite, că aşa e modelul, vorbim despre 7 teleuri diferite!!! Greşesc? Ori atunci, ce legătură are editura cu toată afacerea asta? Şi apoi, dacă  iau eu frumos cele « n » sute de volume şi le duc la piaţă ori în Ocika (scuze, dar nu ştiu cum se scrie asta, adică piaţa de vechituri din oraş), despre ce unitate mai vorbim? Sau la colţul străzii mele…

     « Art. 2
(1) Sumele incasate, reprezentând valoarea timbrului, se vor vira lunar de unitatile care le incaseaza, in conturile organizatiilor de creatori, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Culturii si Cultelor, in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice si cu consultarea organizatiilor de creatori.  »

     Care organizaţie de creatori? Creatori de ce anume? Eu nu aparţin nici unei organizaţii de creatori din România, de pe Terra ori din galaxie. De fapt nici unei organizaţii… Aşadar, ce legătura am eu cu orice fel de organizaţie de acest gen şi de ce ar trebui să plătesc uneia ori alteia, acest 2 la sută???

Help! Am nevoie de un avocat??? Eu doar am scris o carte…

Şi mai scriu!

~ par Mirella Tonenchi sur 25/05/2009.

Laisser un commentaire

 
