The Lost City

 

 

Vedeam acum cîteva zile – pentru a doua oară – filmul menţionat în titlu şi mi-am adus aminte acum de final. Acela în care Garcia urca nişte trepte. Şi nu oricum, ci în fugă, alergîndu-le, sărindu-le, ca pentru ceva nou, ceva aşteptat demult şi deopotrivă visat.

     Filmul din 2005 al domnului Andy Garcia povesteşte ultimele timpuri ale Cubei dinaintea instalării lui Fidel Castro şi cîteva de după. În care Fico Fellove, unul din personajele principale ale filmului fuge din ţara sa, în urma instalării lui Castro, în America unde spală vase, îşi ia de la început întreaga existenţă, după ce în Cuba fusese proprietarul unui club. Şi reuşeşte. Acolo, în America. În momentul imediat al instalării comuniştilor în Cuba, în respectivul club al lui Fellove se interzice… saxofonul, ca instrument imperialist, decretat de noua orînduire. Asta mi-a rămas mie în minte pentru că m-a atins de ambele dăţi, la fel ca unele replici, dintre care Soy una montaña,  Sînt un munte

Cînd am spus despre Fellove că este unul dintre personajele principale, nu am greşit pentru că personajul cu adevărat principal în acest film este de fapt… Cuba. O întreagă ţară, un tot popor care a avut de ales şi a ales. Prost ori bine, nu comentez eu asta. Cei care au reuşit însă a pleca, a scăpa de acolo, au ştiut întotdeauna să se păstreze şi să se continueze într-un alt loc, oriunde, şi au fost tot aceiaşi…

Sunt cubanezii o excepţie? Nu ştiu şi sper că nu.

De ce am pus textul acesta? Din cauza filmului. Care este absolut splendid! Şi pe urmă, mă gîndesc la toţi aceia care poartă tricouri, şepci sau insigne cu imaginea lui Che, ori pe roata de rezervă a unui 4×4, că nu mai sunt la modă, adică nu mai e trend, en vogue, si vous voulez, aţi rămas în urmă, domnilor, poate că ar trebui să îmi decorez şi eu trotineta, pe care o voi cumpăra într-o zi, cu şapca lui Ceauşescu ori cu fotografia lui Mao, oricum, aceştia sînt deja mai modernişti, nu? Cronologic, vreau să zic.

Pentru că Tov. Fidel, Hitler şi Stalin, sont déja… clasici… Istorie. Sper!

 

 

 

Voiam a adauga putin Buena Vista Social Club, dar se pare ca… noblesse oblige 😉 only by request… 🙂 asta e.

~ par Mirella Tonenchi sur 23/03/2009.

Laisser un commentaire

 
