Mosquée de Paris

mirela2-2791

 

mirela2-2891

 

 

 

       Unul dintre cele mai îndrăgite, de mine, locuri din Paris, pe lîngă Madame (cum îi spun parizienii turnului Eiffel – în franceză turn este la feminin, La Tour -), Montmartre şi Quartier Latin, ca de toată lumea, bien sur, a fost Moscheea. Prima întîlnire a fost într-o vineri după amiază, cînd ajungînd eu acolo bine hotărîtă să văd întreaga minune pe care o bănuiam deja, la intrare, un domn musulman mă întreabă, Aţi venit pentru vizită sau pentru rugăciune? Privesc eu la el, gîndindu-mă de două ori înainte de a răspunde, şi în final, văzînd afluxul mare de oameni ce intrau acolo, toţi, clar musulmani deci nu aveam cum minţi în ciuda culorii părului meu vopsit negru, îi zic sacadat şi oarecum întrebător, Bah…, en visite… La care el, foarte explicit şi politicos mă invită pentru a doua zi, avînd în vedere că vineri după amiaza nu au dreptul a intra în Moschee decît cei veniţi pentru rugăciune. Pe mine mă pune dracul, voind eu a intra cu tot chipul în Moschee, să îi zic în faţă, zîmbind cît pot de frumos, Ok, pas problème, je peux maintenant changer ma religion…, privirea lui mi-a rotit instantaneu paşii cu o sută optzeci de grade şi m-am oprit direct în micul boutique din apropiere al tunisianului care după mai mult de o oră de conversaţie extrem de plăcută şi utilă pentru mine, cumpărînd eu patru obiecte ce însumau aproximativ treizeci de euro, să îmi facă o reducere de cinci euro… aproape 20%!! asta însemna ceva! Pentru că am fost cu adevărat interesată… Euh, cine ştie face negoţ, face…

     A doua zi, adică sîmbătă, trezită cu noaptea în cap, locuind eu la vreo 20 km de Paris, glonţ la Moschee. Intrarea, o bagatelă, trei euro, că e domeniu privat! Pozele le-am făcut fără nici o restricţie, singurul loc unde, normal, nu am putut intra, fiind sălile de rugăciune. Am rămas jumătate de zi în acel loc splendid, aşa cum veţi putea vedea şi voi din fotografiile luate acolo. Atîta linişte, atît de multă pace şi serenitate eu nu am mai întîlnit nicicînd, niciunde, cred că doar în templele lui Buddha se mai poate întîmpla aşa ceva. Şi în Sacré Coeur, acolo am mai trăit un sentiment asemănător, dar asta e o altă poveste.

     Pe unul dintre pereţii moscheii am citit un afiş destinat copiilor musulmani, referitor la felul în care un musulman trebuie să îşi facă rugăciunea. Nu voi detalia acum în ce fel anume se spală fiecare parte a corpului înainte de rugă, pentru că nu are sens, însă eu am stat cîteva minute bune în faţa afişului şi nu m-am îndepărtat înainte de a îl citi pe de-antregul. Oamenii aceştia chiar iau în serios treaba asta, ruga, rugăciunea, contactul lor cu Dumnezeu. Supremul, Universalul… Care pentru ei chiar semnifică ceva.

     Pentru orice neînţelegere potenţială, eu am fost botezată într-o biserică creştină. Însă la o, din nou, potenţială întrebare, răspund foarte limpede, Da, sînt creştin, sînt musulman, sînt budhist, sînt hindus. Sînt evreu. Însă locul acela, Moscheea din Paris mi-a dăruit mai multă limpezime şi bucurie decît Notre-Dame, Catedral de la Almudena din Madrid sau Catedrala din Toledo, Domul din Köln, Biserica din Strasbourg ori Catedrala din Timişoara mea şi templul hindus Hare Krsna din cartier… Este ceva cu totul special.

     C’est tout.

 

 

 

mirela2-3031

 

mirela2-2921 

 

 

mirela2-2911

 

 

 

mirela2-2901

 

 

  

 

mirela2-2861

    

  

 

copy-of-mirela2-3091

 

  

mirela2-3111
 
 
 mirela2-3091
 
 
mirela2-3081
mirela2-3041
 
 
 mirela2-3011

  

mirela2-2991

 

mirela2-2961

 

mirela2-2951

 

mirela2-2941

 

mirela2-2931

 

mirela2-2851

 

mirela2-2841

 

mirela2-2831

 

mirela2-2821

 

 

  

mirela2-2781

 

mirela2-2771

 

mirela2-0071

 

mirela2-0041

 

mirela2-0011

 

mirela2-3131

 

 

mirela2-3121

 

 

mirela2-3101

 

 

mirela2-3061

 

 

mirela2-3051

~ par Mirella Tonenchi sur 20/03/2009.

Laisser un commentaire

 
